mandag 6. juni 2011

Hvordan bli en leser?

I arbeidet mitt som norsklærer har vi ofte bokprosjekt - alle elevene skal lese en roman. Jeg varierer mellom å la dem velge mellom 5-6, eller at de kan velge fritt. En sjelden gang leser vi alle samme bok - men det er skummelt. For da må jeg finne noe som fenger de fleste. To ganger har jeg i samarbeid med kollegaer latt hele klasser lese Latours katalog av Nikolaj Frobenius. Det har vært suksess - men den er både spennende, morbid og ekkel. Litt som en skrekkfilm. Så den er lett å bli revet inn i. Og den skaper mange spennende diskusjoner. For noen elever (18-åringer, altså) er den for sterk kost også.

Men jeg tror jeg aldri har opplevd at samtlige elever i en klasse faktisk har lest boka de skal, det være seg felles bok eller valgt bok. Og selv med all verdens tid. Og ingen elever har ment at Latours katalog er kjedelig, men noen er lesere, mens andre ikke er det. Det er alltid et par elever som mumlende innrømmer at nei, de kom vel aldri til slutten akkurat.

Sjøl har jeg alltid vært glad i å lese, jeg har lest mye og leser mye fortsatt. Søstrene mine (som blei like mye lest for, som er vokst opp i samme bokyllefylte hjem med samme oppdragelse og stadig lesende foreldre) leser ikke så mye som meg. Nå er jeg sjøl mor til en gutt som er i startgropa hva leseferdigheter angår. Men jeg ønsker meg jo at han skal like å lese bøker. Bøker er det nok av her i huset, vi har bokhyller i tre-fire rom, er stadig på biblioteket med ungene. Det har vi vært siden han var 2 år. Og han ser oss ofte lese (Ifølge denne artikkelen er lesende fedre viktig forbilde for sønnene sine). Som sønn av norsklærer og med tre lærerbesteforeldre (hehe), så mangler det ikke akkurat på grunnlaget for at han skal bli glad i å lese. Men er det nok? Han er jo gutt. Det i seg selv er jo nok til å rive beina under grunnlaget her ifølge forskning om romanlesing og kjønn. (Og ja, det er ofte gutter som ikke fullfører romanene på skolen)

Den tidligere refererte Dagbladartikkelen av Arne Svingen lister opp noen tips til hvordan gutter skal bli mer interessert i bøker. Og jeg tror han har noen veldig gode poeng. Gutteperspektivet tror jeg er vesentlig - og det at bøkene bør være ferske, iallfall dialogen. Det å velge ut bøker som egner seg for gutter på videregående, er ikke bare enkelt. Jeg føler meg ikke alltid som en så troverdig rådgiver som kvinnelig lærer i tredveåra. Skal jeg liksom vite hva de liker å lese? Jeg tenker at uansett er det sjelden for seint å bli en leser. Selv for de som er 17 år og egentlig aldri har fullført en roman. Det gjelder å finne en port inn i bøkenes verden, og jeg tror mengdetrening er viktig her. For en som ikke er vant til å lese side opp og side ned i en time eller to om gangen, så er det omtrent uoverkommelig med en hel roman. Og det at læreren sier at boka er god, er IKKE en garanti for at du synes det, snarere tvert om. Jeg tror mer på at elevene må anbefale hverandre bøker - du tror mer på det kompisen sier er bra.

Jeg tror på differensiering og kartlegging av leseferdigheter av elevene. For noen er krav om roman i første omgang for høyt. Og vi som norsklærere bør nok tillate "dårligere" litteratur i klasserommet - iallfall for enkelte elever. Mens andre igjen trenger noe å strekke seg etter. Det er ikke for alle å lese Kafka (selv om jeg faktisk har dratt elever gjennom novella I straffekolonien en gang med stort hell. Den skapte en kjempespennende etikkdebatt).

Sida www.bokmerker.org tror jeg er en side med relevante boktips for unge. Men igjen, for lesende unge. Det er de som ikke leser fra før av som det er litt vanskelig å få tak på. På skolen vår i år har det vært et spennende prosjekt på gang: Lese for å mekke, slike prosjekter trenger vi fler av!




2 kommentarer:

  1. Enig i mye av det du skriver her, Johanne. En ting vi ofte ikke tenker på når vi gir elevene leseoppgaver, er at de rett og slett ikke har noe særlig fundament å bygge på. Å lese uten å få med seg allusjonene, referansene, det subtile mellom linjene, despråklige nyansene osv gjør opplevelsen ganske lite givende. Viktig å bygge lesekompetanse med kortere, interesante tekster, så avansere etter hvert som ferdighetene og kompetansen øker. Latours katalog har jeg ikke tenkt på - takk for tipset!

    SvarSlett
  2. Hei, Johanne! Du nevner en artikkel av Arne Svingen i innlegget ditt her - har du en link til den?
    Håper alt er bra med deg!
    Hilsen Ragna

    SvarSlett