søndag 6. november 2011

Noen flere tanker om vurdering

Nå sitter jeg i starten på en nynorskbunke som skal rettes i Markin. Jeg leter etter knapper, markerer og trykker - igjen og igjen. Statistikken er super - men for en tid det tar! Og så er det laste ned og laste opp - og ingen steder ser jeg på samme skjermbilde hvordan eleven gjorde det sist gang. Jeg er usikker på om det er verdt det.

Bjørn Helge Græsli blogga om dette i går, og jeg synes det virker veldig spennende å forsøke ut for eksempel Evernote, men jeg er redd jeg sliter meg ut på det.  Og så er det nok en plass for meg å elevene å logge inn for å ta vurderinga på. Jeg tenker at til prosessorientert arbeid er en sånn løsning ypperlig, men så må jo alt til syvende og sist inn i its learning, og jeg synes at det blir for mange omveier.

Akkurat nå vurderer jeg følgende: Hver elev skaffer seg en fysisk gammaldags mappe - i den mappa er de utskrevne for hånd ferdigretta tekstene. Sluttkommentaren (som får igjen sin opprinnelige lengde) skrives på its learning rett i kommentarfeltet der, istedet for på selve tekstene. Elevens egenvurdering: I en egen oppgavemappe på its learning som stadig settes i modus "ikke godkjent, lever på nytt" slik at eleven fortsatt kan skrive der så snart en ny tekst er innlevert.

Men det er jo ikke denne veien vi skal, er det vel?
 











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar